Vikten av gemenskap

Det finns inget som är så viktigt som kärlek och gemenskap. Ensam är inte stark, ensam är bara… ensam.

Det finns en anledning till att just isolering av människor används som bestraffning i flera sammanhang. Våra instinkter sen svunna tider säger oss att vi inte får tappa bort det fantastiska skydd det faktiskt innebär att vara en del av en ”flock”/familj. Vi kan till exempel sova utan att rovdjur kommer och äter upp oss, vi kan jaga och plocka bär tillsammans och så vidare. Idag är fördelarna lite annorlunda men ändock lika viktiga.

Vi behöver social samvaro med andra människor. Vi behöver vissa former av närhet,  och vi behöver känna gemenskap.

Det är ett grundläggande behov hos alla människor att få vara en del av ett socialt sammanhang, att vi får känna gemenskap och bekräftelse. Att just vi behövs och att just vi gör skillnad. Det är viktigt för vår personliga utveckling.

Ensamhet och utanförskap ger ofta obefogade känslor av skuld och skam hos den utsatta. Vilket bidrar till att vi gärna döljer hur ensamma vi faktiskt känner oss. Vi låtsas att vi är okej och att vi har ett rikt socialt liv.

Jag önskar att vi slutade låtsas. Bara om vi ser verkligheten som den faktiskt är kan vi göra något åt den. Och att du är ensam är inte ditt fel. Öppna era hjärtan och se varandra. Ta steget till en ny bekantskap när ni får chansen. Bredda er gemenskap. Det räddar faktiskt liv. Och inget ont har någonsin kommit ur lite medmänsklighet.

Lite nytt 

I slutet av maj kommer det att släppas lite nyheter här på sidan. Bland annat kommer du att få möjlighet att prenumerera på ett nyhetsbrev, det kommer att lanseras webbkurser, och bloggen kommer att finnas kvar. 

Tanken är att BraLivNu ska hjälpa till att förmedla glädje, balans och harmoni i livet. Och ge dig redskapen du behöver för att kunna uppnå det. 

Hälsofrämjande träning

Idag lyssnade jag på psykologipodden igen. Då var Anders Hansen som skrivit boken Hjärnstark där som gäst och de talade just om vilken effekt motion har på hjärnan.  Inspirerad gav jag mig ut på en joggingrunda. 45 minuters jogging tre gånger i veckan, stärker din hjärna, gör dig smartare, och har samma effekt som antideppressiv medicin.

Och bästa sällskapet hade jag med mig. Det finns verkligen ingen som är så genuint positiv som hon, hon kan verkligen se det fina med allt. Vilken energi hon hade idag, och jag med! Jag vill springa mera, den perfekta känslan att ha efter ett träningspass – att man vill träna igen. Ingen klocka, ingen distansmätning och inga pulsarmband hade vi med oss heller. Det här var ren och skär rekreation, för både kropp och hjärna. Tränar du för hälsans skull så är det precis så här det ska vara, att du får mer energi av träningen, att du blir gladare,  och blir mer motiverad. Det är träning som får dig att må bra. Till skillnad från prestationskrav och träningsångest och hälsostress.

Framgång

En sak som alla framgångsrika människor tycks ha gemensamt är att de har ett genuint intresse för vad de gör. De tycker att det är roligt och de brinner för något.

Jag har aldrig hört någon framgångsrik person säga att ”det här är skittråkigt, men jag gör det för pengarnas skull” (och var ligger framgången i det?). Till och med Blondinbella avslutade ett samarbete med ett klädföretag för att hon inte tyckte att det var kul med kläder.

Visst kan du ha ett skitjobb enbart för att tjäna pengar, men det är inte där du kommer att bli framgångsrik.

En annan sak är att de aldrig ger upp. Hur stora motgångarna än är i början så fortsätter de. Gör de korrigeringar som behövs och försöker igen. Det är ingen som inte har behövt kämpa.

Det här är iallafall något som jag känner mig inspirerad av. Och framgångsrik i mina ögon är att kunna spendera dagarna på sådant som känns meningsfullt för en själv, att kunna leva sin dröm.

Så fortsätt gör det du brinner för, utveckla dina intressen, och tro på dig själv.

För att lyckas

Det som behövs är inte motivation, det är beslutsamhet. Det räcker inte med att försöka, du måste göra det fullt ut. Det enda som kan få det att gå fel är att du inte tror på dig själv, att du inte tror att du kan klara av det, att du inte kan se dig själv uppnå målet. Det är ditt största och enda hinder. 

Överlev hösten

Nu kan vi väl ändå konstatera att hösten är här. Och med den alla förkylningar och sjukdomar. Hur gör du då för att motverka att du drabbas av höstförkylningen?

  1. Sov ordentligt. Det kommer alltid att vara viktigt, oavsett vad det gäller. Utan sömn fungerar ingenting som det ska, inte heller immunförsvaret.
  2. Ät ordentligt. Fullkornsprodukter, frukt och grönsaker är sådant som gör dig frisk. Undvik rött kött. 
  3. Träna lagom. Är du i riskzonen att bli sjuk så är det inte en bra idé att bryta ner kroppen med stenhård träning, då kommer smittorna som brev på posten. En lagom mängd fysisk aktivitet är däremot bra för att hålla dig frisk. Vad som är lagom för just dig vet du bäst själv.
  4. Ta det lugnt! Stress är det värsta du kan utsätta din kropp för. Se till att hitta stunder för återhämtning och gärna meditation. 
  5. Skratta och var glad. Inget är så bra för hälsan som att vara glad. Se till att något får dig att dra på munnen varje dag. 

Sinnesstämning

Varje morgon slösurfar jag in på facebook, där jag är medlem i typ 300 grupper som mestadels består av folk som kastar skit på varandra. Att varje morgon ta del av folks rigiditet och fördömanden blir som ett gift. Det drar ner mig mentalt. Jag blir trött på människor och dömer ut hela mänskligheten. Och inte bara grupperna, alla jävla delningar av ”artiklar” och skit som bara har till syfte att skrämma folk och dela upp mänskligheten i en massa undergrupper av ”vi och dem”.
Varför matar jag min hjärna med den här skiten?

Det borde vara lika självklart som att du ger din bil det bränsle den behöver, och din kropp rätt näring, att du ger ditt sinne tankar som är bra för dig och för dig framåt.

Bah!

Nej, barn ska inte lyda


Jag pratar ibland med föräldrar som är bekymrade över att deras barn inte lyder dem. Vid vidare utveckling betyder det oftast att barnen inte gör som de vuxna säger. När de säger det. Utan att ifrågasätta. Vad bra! Svarar jag alltid. Då har du ett barn som kommer att grunda sina beslut och handlingar på betydligt viktigare saker än vem som sa vad.

Nummer ett för att få ett barn att lyssna och respektera det du säger är att ha en bra relation. En bra relation får du genom att lyssna och respektera individen du har framför dig. Det är oftast där det brister. Föräldrar glömmer bort att lyssna och respektera. De är så upptagna med att sätta sig själva i respekt och bli lyssnade på. 

Barn ska inte lyda blint mer än vad vuxna ska det. Barn ifrågasätter sådant de inte förstår eller inte tycker stämmer. Sen lär vi vuxna dem att de inte ska göra det, att de inte ska vara jobbiga. 

Det är bra att de ifrågasätter och vill veta varför saker är och sker på ett visst sätt. Och om du inte kan svara på varför barnet ska göra det du ber om, kanske du borde fundera på varför det är så viktigt för dig. 

Det är skitjobbigt med ifrågasättande barn, men de finns inte för våran skull. De finns inte för att vi ska få känna oss allsmäktiga. Om ett barn vägrar något så finns det oftast en orsak. En orsak som är viktig för just det barnet, vars känslor och åsikter är precis lika viktiga som dina vuxna känslor och åsikter. Även om dina vuxna känslor och åsikter (förhoppningsvis) är mer rationella än barnets. Men på insidan känns det precis lika viktigt för er båda att bli sedd, lyssnad på och accepterad som man är.

Jag tror egentligen inte att du vill ha ett barn som gör som du säger bara för att det är du som bestämmer. För i framtiden kommer det inte att vara du som ger order, då kan det vara den destruktiva partnern, det kriminella kompisgänget, eller Jimmie Åkesson. 

Jag tror att du vill ha ett barn som lyssnar på dig med respekt och kanske till och med gör som du säger ibland, för att det litar på dig och vill dig väl, men även för att barnet förstår tanken bakom. Och eftersom du är en viktig person i dess liv. Och viktiga personer i ens liv lyssnar på och respekterar en precis som man är, även när man är ”jobbig” och ifrågasättande.

Livet

Om man fick leva om sitt liv så är det många som tänker att man skulle göra så mycket annorlunda den andra gången, men det som får en att tänka så är ju att man är vis av erfarenheterna från första vändan. Att göra om livet vore att göra samma misstag två gånger.

Det är de valen du gjort (bra och dåliga) som tillsammans gjort dig så klok som du är idag. Det är genom livet man lär sig. De som aldrig har gjort misstag saknar en bit viktig erfarenhet som de aldrig kan läsa sig till. Och för mig är det viktigare att vara klok än att ha ett perfekt tillrättalagt liv.

Kanske har jag fel, men vad spelar det för roll? Att tänka så här får mig att må bättre än vad jag skulle göra om jag gick omkring och ångrade mig.

Så gör du träningen till en vana

  • Utför träningen samma tid varje dag.
  • Skriv upp i kalendern när det ska ske och se dig själv som upptagen under den tiden.
  • Ta en bild på dig själv när du tränar och sätt upp bilden på ett ställe där du ser den ofta. 
  • Anteckna hur ditt humör blir efter du har tränat, och se över dina anteckningar ofta. 
  • Ha träningskläder framme så du ser dem och lätt kan ta dem på dig. 
  • Ha bekväma träningskläder som du trivs i.
  • Använd träningskläderna endast när du tränar

Ur boken exercise for mood and anxiety, Otto & Smiths, 2011.