Good enough

Hej finingar! 😉

Ja, jag gjort vissa förändringar här på sidan. Från och med nu kommer det bara vara en vanlig blogg där jag kallar er för finingar (not) och fyller den med meningslöst dravel om mina dagar och kvällar och tankarna som tillhör. Mest på grund av den terapeutiska funktionen skrivande faktiskt har, och för att det inte ska finnas någon press eller stress om att fylla sidan med något annat än just meningslösa saker. (Då brukar det till och med ibland kunna bli just meningsfullt.) 

Har man en gång hamnat i en utmattningsdepression så är det väldigt lätt att falla tillbaka dit. Det är alltid väldigt nära. Det gäller att vara uppmärksam och göra förändringar i tid. Nu lever jag under stor press i min vardag på ett sätt som jag tyvärr inte kan göra så mycket åt. Men jag kan iallafall göra så gott jag kan och inte sätta mer press på mig själv än vad jag redan har. Så nu handlar det bara om att leva. Nu lät det väldigt dramatiskt, nu menar jag inte leva som i motsats till att dö, jag menar bara att vara i nuet. Att leva här och nu och ta saker som de kommer utan att stressa och pressa mer nu. Att lita på att jag gör så gott jag kan och att det kommer att vara gott nog. 

Så nu är det jag och den lilla luddkorven där som går på en promenad. Vi har precis lämnat ett barn i skolan och kommer inte träffa det barnet förrän nästa vecka igen. Bara ni som är varannan-vecka-föräldrar förstår nog känslan just nu. Tankarna om att vi hade kunna gjort mer, vi hade kunnat haft roligare, jag måste ta vara på tiden bättre, och så vidare. Alltid känner man att man hade kunnat vara en lite bättre förälder, oavsett om det faktiskt var möjligt eller inte. 

Nu ska jag iallafall ha en bra dag. Och ni med hoppas jag! :)

Kl 01.14

Kan inte sova riktigt. Tänker på hur man gör veganska pannkakor, och vad jag ska jobba med egentligen. Och att ibland kan jag känna mig som en ganska dålig mamma, speciellt på söndagskvällar. 

Men det blir nog bra ändå tillslut. För det får man ju aldrig sluta tro. Inte ens när man sitter där på botten och har ingenting kvar så får man sluta tro att det blir nog bra tillslut. För då är det som att man inte har förtjänat det. Om det skulle bli bra. Till slut.

Vad byter man egentligen ut ägg mot, när man äter veganskt, och ska typ baka? Det har jag ingen koll på. 

Jag tror att jag kanske borde jobba med något helt annat än det jag har haft siktet inställt på de senaste året. Något som tidigare varit otänkbart, men som nu känns som ett väldigt bra alternativ. Det är ju lite (läs: JÄVLIGT) typiskt mig att byta spår innan jag ens hunnit börja med det första, innan jag ens är klar med en utbildning, eller precis har blivit klar. Då känner jag oftast att meningen med mitt liv är något helt annat än det jag just har lagt väldigt mycket tid och pengar på. Och jag dööör ju om jag inte får följa mitt hjärta. 😱💔😒😑 (ni fattar ju vilket drama) 

Jag har ”stressöra” igen. När jag upplever mycket stress, press, oro och ångest, så får jag  alltid ont i örat, hörselgångseksem, och nedsatt hörsel pga det. Astman blir också värre. 

Men det blir nog bra tillslut. 

Hälsofrämjande träning

Idag lyssnade jag på psykologipodden igen. Då var han som skrivit boken Hjärnstark där som gäst och de talade just om vilken effekt motion har på hjärnan.  Inspirerad gav jag mig ut på en joggingrunda. 45 minuters jogging tre gånger i veckan, stärker din hjärna, gör dig smartare, och har samma effekt som antideppressiv medicin.

Och bästa sällskapet hade jag med mig. Det finns verkligen ingen som är så genuint positiv som hon, hon kan verkligen se det fina med allt. Vilken energi hon hade idag, och jag med! Jag vill springa mera, den perfekta känslan att ha efter ett träningspass – att man vill träna igen. Ingen klocka, ingen distansmätning och inga pulsarmband hade vi med oss heller. Det här var ren och skär rekreation, för både kropp och hjärna. Tränar du för hälsans skull så är det precis så här det ska vara, att du får mer energi av träningen, att du blir gladare,  och blir mer motiverad. Det är träning som får dig att må bra. Till skillnad från prestationskrav och träningsångest och hälsostress.

Lördag

Idag var då dagen då jag och sonen efter tre veckors uppehåll skulle få äta godis, för att sedan återgå till avhållsamhet fram till jul. Jag kände direkt att njae… Jag kan nog gott vänta till jul. Och sonen ville ha chips istället. Så så var det med den längtan efter godiset. Det var värst första veckan, med några små anfall av akut sug under andra veckan, för att helt ha gått över till tredje veckan. :)

Idag var vi även på öppet hus hos Brandkåren. De hade lite uppvisning av brinnande saker och någon form av maskot (stort levande mjukisdjur) som sprang omkring. Det är lustigt med sådana här tillställningar, för jag åker ju dit för barnens skull, men ändå slutar det nästan alltid med att jag står där själv och tittar på nåt stort jävla mjukisdjur (medan barnen har hittat något roligare någon annanstans) och skrattar.  

Tyvärr fick jag inte tillfälle att ta några bilder då ungen med social fobi blev kvar i bilen tillsammans med min mobil. Så ni får nöja er med en bild på morgonens mysfrukost.

Framgång

En sak som alla framgångsrika människor tycks ha gemensamt är att de har ett genuint intresse för vad de gör. De tycker att det är roligt och de brinner för något.

Jag har aldrig hört någon framgångsrik person säga att ”det här är skittråkigt, men jag gör det för pengarnas skull” (och var ligger framgången i det?). Till och med Blondinbella avslutade ett samarbete med ett klädföretag för att hon inte tyckte att det var kul med kläder.

Visst kan du ha ett skitjobb enbart för att tjäna pengar, men det är inte där du kommer att bli framgångsrik.

En annan sak är att de aldrig ger upp. Hur stora motgångarna än är i början så fortsätter de. Gör de korrigeringar som behövs och försöker igen. Det är ingen som inte har behövt kämpa.

Det här är iallafall något som jag känner mig inspirerad av. Och framgångsrik i mina ögon är att kunna spendera dagarna på sådant som känns meningsfullt för en själv, att kunna leva sin dröm.

Så fortsätt gör det du brinner för, utveckla dina intressen, och tro på dig själv.

Sockerfri

Jag satt i soffan och var hungrig runt lunchtid idag. På teven såg jag en tjej som åt en stor chokladglass, och då slog det mig – det såg inte ens gott ut! Jag blev inte det minsta sugen.Det är en helt ny erfarenhet för mig då jag tidigare varit värsta sockerråttan vars mun har vattnats av bara tanken på chokladglass. Nu kände jag bara meningslösheten växa i munnen när jag föreställde mig hur det skulle kännas att äta glassen.  

Jag behöver inte längre den tillfälliga (och tomma) glädjen ett sockerfyllt livsmedel tidigare gav mig. Det är inte ens svårt att låta bli. Jag vill inte ha. För jag vill ha något annat mycket hellre. Och jag tänker inte stå i vägen för mig själv. 

Träningen gick bra idag. Så där bra så att det var svårt att lyfta armarna efteråt. Jag älskar tunga vikter! Man ba lider och skakar, men sen efteråt så svävar man fram… :)

Jo, tack det går bra nu

Det går väldigt bra faktiskt. Sockerfriheten är fortfarande ett faktum (två veckor nu!) , kosten är ren och näringsrik, träningen blir av när den ska. 

 Äntligen kom jag på den hemliga formeln för hållbara förändringar. 😉

En lunch. 

För att lyckas

Det som behövs är inte motivation, det är beslutsamhet. Det räcker inte med att försöka, du måste göra det fullt ut. Det enda som kan få det att gå fel är att du inte tror på dig själv, att du inte tror att du kan klara av det, att du inte kan se dig själv uppnå målet. Det är ditt största och enda hinder. 

Överlev hösten

Nu kan vi väl ändå konstatera att hösten är här. Och med den alla förkylningar och sjukdomar. Hur gör du då för att motverka att du drabbas av höstförkylningen?

  1. Sov ordentligt. Det kommer alltid att vara viktigt, oavsett vad det gäller. Utan sömn fungerar ingenting som det ska, inte heller immunförsvaret.
  2. Ät ordentligt. Fullkornsprodukter, frukt och grönsaker är sådant som gör dig frisk. Undvik rött kött. 
  3. Träna lagom. Är du i riskzonen att bli sjuk så är det inte en bra idé att bryta ner kroppen med stenhård träning, då kommer smittorna som brev på posten. En lagom mängd fysisk aktivitet är däremot bra för att hålla dig frisk. Vad som är lagom för just dig vet du bäst själv.
  4. Ta det lugnt! Stress är det värsta du kan utsätta din kropp för. Se till att hitta stunder för återhämtning och gärna meditation. 
  5. Skratta och var glad. Inget är så bra för hälsan som att vara glad. Se till att något får dig att dra på munnen varje dag. 

Socker och styrkelyft

Jag måste byta gym! Det är liksom kö till maskinerna, för att folk sitter och slappar i dem mellan seten. Eller så måste jag börja träna andra tider. Eller! Så ska jag börja träna på ett annat sätt. Jag har länge funderat på styrkelyft. Jag måste komma i kontakt med någon som kan ALLT om styrkelyft. Ja, det ska jag göra.

By the way, nu har jag inte ätit socker på en vecka. Heja mig! Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det. Det är ju inga problem att sluta och att hålla det ett tag, sen tror jag att jag har läget under kontroll så jag kan ”unna” mig ”bara en” bulle/godisbit/glass för det är ju så oartigt att tacka nej och alla sådana ursäkter… Men då är det kört! Då blir det börja om från noll/början/start som gäller, och det orkar jag ju inte hur många gånger som helst. Då är det lättare att bara skjuta det på framtiden. Men nu har jag lärt mig det!