Fredag morgon

Idag åker jag till eskilstuna för att lära mig mer om marknadsföring. Om man har planer på att driva företag som jag har så kan det vara bra att veta vad man sysslar med. För att saker och ting ska gå så smidigt som möjligt, tänker jag. Så parallellt med beteendevetarstudierna har jag nu hoppat på en grundkurs i företagsekonomi. Så får vi se hur det går. :) 

Jag tänkte ta en selfie och slänga in här men jag är verkligen inte bekväm med att stå och göra sånt bland folk, så jag ser skitsur ut. Men det är jag alltså inte. 

Och nu gick inte ens bilden att ladda upp. 

Och nu är tåget försenat. 

Nu gick det! 😄😁😜

Äntligen! 

Jag har varit extremt omotiverad när det gäller träningen. Jag har inte lyckats få till det riktigt. Men så igår frågade jag min bästa träningskompis Marie om vi skulle boxas lite idag, och det skulle vi. 


Jag kände verkligen inte för det alls. Jag ville inte åka dit. Men jag åkte dit ändå. Jag ville inte svika Marie. Väl där kändes det inte ett dugg bättre, alla som skulle vara med på boxen såg vältränade och skräckinjagande ut. Jag ville gå därifrån men det ville inte Marie. 

Så vi körde. Och det var såå jobbigt! Precis som träning ska vara ibland. Bättre jag kom hem försökte jag anteckna en sak i min kalender, och det gick nästan inte! Jag var tvungen att ta i med mina sista krafter för att med mina skakiga händer få ner ett par darriga bokstäver i kalendern. Det känns jättebra! 😄

Sånt som händer

Kaosmorgon idag. Tog bussen och var redan försenad, och vad händer då? 

Den första bussen stannade för att byta chaufför och tog därför extra lång tid på sig. Och den andra bussen hade tydligen en paus inplanerad på stationen då den bara stod stilla ett tag. Jag tog några djupa andetag och tänkte det är sådant som händer. Ingen idé att stressa över sådant man inte kan göra något åt ändå. 

Fluga

Min lägenhet har invaderats av flugor. Det är så äckligt. Jag vill spruta hela lägenheten full med gift och gå ut och stänga dörren. Sen när jag kommer tillbaka så är de borta. 

Gick till affären för att handla med den här listan : 

Tvättmedel

Toapapper

Gift

Jag hittade dock inget gift, kom hem med hårspray och rengöringsmedel istället, nästan samma. Jag har kommit till den punkten att jag skulle kunna släppa en atombomb i lägenheten om det fick bort flugorna. Men dom skulle väl överleva det också… Evolutionen… De har ju till exempel lärt sig att spela döda ett tag när man drämt till dem, innan de reser sig upp och kilar vidare. Så man bara tror att man fick en och jagar glatt vidare, men då smyger de iväg igen istället för att vara döda. 

Och jag förstår inte hur det kan vara 300 nya flugor hemma varje morgon när jag kvällen innan slår ihjäl minst alla. 

Saker jag har googlat idag :

Flugor livscykel

Fluglarver

Hur flugor bor

Hur flugor förökar sig

Och jag mår Så illa nu! Jag vet saker jag inte vill veta. Men kunskap är makt.
Efter kriget mot flugorna gick jag ner till tvättstugan. Där gjorde jag den fasansfulla upptäckten att mina trosor är i samma storlek som 8-åringens linnen. Dags att gå till gymmet med den här korpulenta kroppen. Det får bli imorgon. 

Godnatt! 

Jag ser resultat

Jag kör typ lchf. Det blev så. Inte jättestrikt. Jag följer tre enkla regler: Ingen stärkelse, inget socker, max 5 gram kolhydrater per 100 gram. Men jag är nöjd så länge det är under 10 iallafall. Eller ja, egentligen är det mest lågkolhydratkost, jag sitter inte och doppar allt i bearnaisesås eller har smör i kaffet eller annat sådant som lchf’are håller på med i mina fördomar. Men jag väljer inte heller lightprodukter.

Varje dag efter lunch känner jag mig väldigt trött och irriterad. Toktrött och skitirriterad. Så då “fuskar” jag och tar en banan. Men det är inte fusk för jag följer ingen diet, jag lever på mitt eget sätt och får fan äta bananer. Jag har aldrig sett någon fet person frossa i frukt, alltså som att det vore det som var problemet. Jag tänker inte förbjuda vare sig frukt eller några grönsaker.


Jag tror iallafall att det kanske skedde något slags genombrott härom dagen. Jag var aptrött och jättehungrig och stod och lagade något så gott som stuvad spagetti till barnet, men jag, jag åt min supergoda sallad till mina köttbullar. Den hade jag stått och planerat mitt i hungern i affären. Askonstigt. Tidigare skulle jag ha köpt pizza och choklad, eller minst av allt ätit av barnets stuvade spagetti, eller iallafall haft ketchup på köttbullarna. Men nu vet jag inte vad som hände. Jag planerade min sallad med blomkål, persilja, fetaost och tomat. Köpte till och med köttfärs och rullade egna köttbullar för det var så mycket stärkelse i de färdigköpta. (Alltså va?! De som känner mig tappar hakorna nu.)

Fan jag glömde rödlöken, tänkte jag på väg hem från affären. 

Inte jag måste ha choklaaaad, nuuu! 

Utan bara: Fan jag glömde rödlöken.

Helt otroligt.


 Det kändes lite omotiverat i veckan, men jag bara körde på, för det är lätt att äta så här. Jag följer bara tre enkla riktlinjer, det är allt jag behöver klara av. Och det klarade jag fint. För en gångs skull. 


Jag tar verkligen bara ett steg i taget nu för att det här ska bli hållbart. När de tre första riktlinjerna för kosten sitter utan problem, då tar jag nästa steg. 


Och det funkar. Vågen visar neråt.  :)

Jag har tappat bort mig

 Jag höll mig inte till planen. Jag började mixtra och ta bort och lägga till. Läsa om olika kosthållningar som alla refererar till forskning och den ena är bättre än den andra. Kanske ska jag testa den dieten, eller den, bara en vecka eller två, för att se hur den fungerar och kunna skriva om den i bloggen sen… Och visst det kunde ju vara en bra idé om det nu var det som var syftet från början. Men nu var det ju inte det jag skulle göra. Jag hade ju en annan plan, men den kom jag inte ens ihåg. Jag glömde helt bort vad jag höll på med! Till slut var jag så osäker på vad jag skulle göra att jag inte gjorde någonting.

Det är mitt största problem, att jag glömmer bort vad jag har bestämt mig för.  För det finns ju så många bra idéer och när man tänker så många varv på allt är det inte lätt att minnas var man stannade. 

Meen det är bara att återgå till den ursprungliga planen.  Jag håller mig till det.

Effort muscle

Idag var jag riktigt sugen på spaghetti och köttfärssås, som barnen skulle äta, men trots det höll jag mig till planen och åt min matlåda. Detta krävde lite ansträngning. Man brukar inom psykologin prata om effort muscle, som ses som en muskel som används när man måste använda sig av beslutsamhet och vilja när något ska genomföras. Precis som idag när jag valde bort den väldoftande pastan som stod framför mig på bordet. 

Om allt du gör kräver ansträngning, psykisk eller fysisk, så tröttas denna muskel ut och situationen är inte hållbar. Du kan stegvis träna upp effort muscle till att bli starkare och klara av mer. För att kunna göra det måste du börja med att göra det enkelt för dig. Att förberedda så mycket som möjligt och framförallt att få allt att bara flyta på utan för mycket ansträngning.  Och genom att endast tänka ett enda steg i taget när du ska göra något som är jobbigt. 

Idag tränade jag min effort muscle, vilket var ett stort framsteg. :)

Diskburpees

Idag hittade jag på en liten lek till mig själv. Jag trodde först att jag inte hade tränat på fyra veckor och kände att det var ju ingen idé att träna för det var ju så länge sedan jag tränade (den logiken). Men vid en närmare titt i almanackan såg jag att det bara var fyra dagar sedan jag tränade. Tur att jag skriver upp det så jag slipper leva i villfarelse. Men det var iallafall lite trögt att komma igång, därav leken eller vad man ska kalla det. 

En ursäkt jag hade till att inte träna var att jag behövde diska. Okej, tänkte jag. Jag diskar. Men varje gång radion spelar en låt istället för pratet så gör jag burpees tills de börjar prata igen. 

Funkade kanon! Disken blev diskad och jag gjorde burpees tills jag blev yr. :)

Nu ska jag sminka på mig ett fejs och dra på kalas.  Hej svejs!

Livet

Om man fick leva om sitt liv så är det många som tänker att man skulle göra så mycket annorlunda den andra gången, men det som får en att tänka så är ju att man är vis av erfarenheterna från första vändan. Att göra om livet vore att göra samma misstag två gånger. 

Det är de valen du gjort (bra och dåliga) som tillsammans gjort dig så klok som du är idag. Det är genom livet man lär sig. De som aldrig har gjort misstag saknar en bit viktig erfarenhet som de aldrig kan läsa sig till. Och för mig är det viktigare att vara klok än att ha ett perfekt tillrättalagt liv.  

Kanske har jag fel, men vad spelar det för roll? Att tänka så här får mig att må bättre än vad jag skulle göra om jag gick omkring och ångrade mig. 

Så gör du träningen till en vana

  • Utför träningen samma tid varje dag.
  • Skriv upp i kalendern när det ska ske och se dig själv som upptagen under den tiden.
  • Ta en bild på dig själv när du tränar och sätt upp bilden på ett ställe där du ser den ofta. 
  • Anteckna hur ditt humör blir efter du har tränat, och se över dina anteckningar ofta. 
  • Ha träningskläder framme så du ser dem och lätt kan ta dem på dig. 
  • Ha bekväma träningskläder som du trivs i.
  • Använd träningskläderna endast när du tränar

Ur boken exercise for mood and anxiety, Otto & Smiths, 2011.